ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ


Κόμβοι Ψηφιακής Αφήγησης – ΚΟ.ΨΗ.Α. (Digital Storytelling Hubs – DIGI.STORY.HUB) (2021 – 2023)

Το έργο χρηματοδοτείται από το ΕΛΙΔΕΚ και έχει στόχο τη διάδοση και αξιοποίηση του καινοτόμου εκπαιδευτικού εργαλείου της ψηφιακής αφήγησης στην Υποχρεωτική Εκπαίδευση. το έργο αφορά στη δημιουργία τριών κόμβων για τη διάδοση της ψηφιακής αφήγησης στην Υποχρεωτική Εκπαίδευση, ενός ψηφιακού κόμβου, δηλαδή μιας διαδικτυακής πλατφόρμας, και δύο φυσικών κόμβων, οι οποίοι θα λειτουργήσουν στη Θεσσαλονίκη και στην ευρύτερη περιοχή της Λάρισας αντίστοιχα. Στόχος επίσης του έργου είναι η μεταφορά της ερευνητικής πρακτικής από την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση στην Υποχρεωτική Εκπαίδευση και η ενθάρρυνση της έρευνας – δράση στα σχολεία, μέσα από την υλοποίηση οργανωμένων διδακτικών παρεμβάσεων για την αξιοποίηση της ψηφιακής αφήγησης σε διάφορα μαθήματα και τη διενέργεια μιας εκτεταμένης έρευνας – δράσης, όπου θα εμπλακούν συνολικά 60 εκπαιδευτικοί της Υποχρεωτικής Εκπαίδευσης, 30 από Δημοτικά Σχολεία και 30 από Γυμνάσια.

Επιστημονική υπεύθυνη: Βενετία Αποστολίδου

Συντονίστρια έργου: Ζησούλα Γκουτσιουκώστα


Ένταξη και Εκπαίδευση των Μουσουλμανοπαίδων

Το Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης και ειδικότερα το Εργαστήριο για τη Μελέτη της Ανάγνωσης και της Γραφής στην Εκπαίδευση και στην Κοινωνία συμπράττει με το Εργαστήριο Διαπολιτισμικής Έρευνας και Παιδαγωγικής Παρέμβασης του Τμήματος Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία του ΕΚΠΑ σε αυτό το μεγάλο πρόγραμμα που πραγματοποιείται στη Θράκη από το 1997.

Αντικείμενο του προγράμματος είναι η ενίσχυση της μαθησιακής και γλωσσικής επίδοσης των παιδιών της μουσουλμανικής μειονότητας της Θράκης με γνώμονα τις πολιτισμικές και γλωσσικές τους ιδιαιτερότητες.

Επιμέρους στόχοι του η μείωση της σχολικής διαρροής και η διασφάλιση της τακτικής φοίτησης αποβλέποντας στην αρμονική ένταξή τους στο εκπαιδευτικό σύστημα και κατ’ επέκταση στην ελληνική κοινωνία.


Η λογοτεχνία στο διαδίκτυο: καταγραφή και αξιοποίησή της στην εκπαίδευση

Μεταδιδακτορική έρευνα η οποία εκπονήθηκε στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης Α.Π.Θ. και χρηματοδοτήθηκε από την Επιτροπή Ερευνών του Α.Π.Θ. στο πλαίσιο του έργου «Υποτροφίες Αριστείας 2015». Στον ιστοχώρο που δημιουργήθηκε για τη διάδοση των αποτελεσμάτων της έρευνας φιλοξενείται μια βάση δεδομένων στην οποία εγγράφονται ελληνικοί υπερσύνδεσμοι που σχετίζονται με τη λογοτεχνία, την ανάγνωση και τη λογοτεχνική εκπαίδευση.


Μελέτη των νέων προτύπων για το ανδρικό φύλο μέσα από τα παιδικά λογοτεχνικά βιβλία

Ερευνητικό πρόγραμμα με υπεύθυνη τη Μένη Κανατσούλη στο πλαίσιο της δράσης «Ενίσχυση Ερευνητικής Δραστηριότητας Ανθρωπιστικών Επιστημών» του ΕΛΚΕ, ΑΠΘ.

Συλλογικό έργο, επιμέλεια: Μένη Κανατσούλη, Δανάη Σουλιώτη

Νέα πρότυπα για το ανδρικό φύλο μέσα από παιδικά λογοτεχνικά βιβλία. Εφαρμογή του προγράμματος σε δημοτικά σχολεία.

Γράφημα, 2015.

134 σελ.

ISBN 978-960-6865-92-3


P.IN.O.K.I.O – Pupils for INnOvation as a Key to Intercultural and social inclusiOn
(Καινοτόμες μαθητικές δραστηριότητες: το κλειδί για τη διαπολιτισμικότητα και την κοινωνική συμμετοχή)

Διετούς διάρκειας ευρωπαϊκό εκπαιδευτικό πρόγραμμα που δομήθηκε και αναπτύχθηκε στο πλαίσιο του προγράμματος «Comenius» (Δια Βίου Μάθηση) κατά τη διετία 2009 – 2011.

Κύριοι στόχοι του προγράμματος ήταν η παραγωγή υλικού για την ανάπτυξη των 5 από τις 8 θεμελιώδεις και αλληλοσυνδεόμενες δεξιότητες – κλειδιά (key competences) που θέσπισε το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και Συμβούλιο (Rec. 2006/962/EC).

Ειδικότερα αποσκοπεί στην προαγωγή του διαπολιτισμικού διαλόγου, στην ανάπτυξη της κοινωνικής υπευθυνότητας και κοινωνικής συνοχής, στη διαφύλαξη διαφόρων μορφών έκφρασης του πολιτισμού, στην ανάπτυξη μεταγνωστικών δεξιοτήτων και στην κριτική αξιοποίηση υφιστάμενων γνώσεων και εμπειριών.

Η Σοφία Γαβριηλίδου ήταν υπεύθυνη για την ελληνική συμμετοχή.


Διερεύνηση της “ελληνικότητας” στα λογοτεχνικά βιβλία για παιδιά ως μέσου για την καλλιέργεια της διαπολιτισμικής κατανόησης

Ερευνητικό πρόγραμμα με υπεύθυνη τη Μένη Κανατσούλη στο πλαίσιο της δράσης «Ενίσχυση Ερευνητικής Δραστηριότητας Ανθρωπιστικών Επιστημών» του ΕΛΚΕ, ΑΠΘ.

Πολλά από τα αποτελέσματα του προγράμματος συμπεριλήφθηκαν στο βιβλίο:

Μένη Κανατσούλη

Αμφίσημα της Παιδικής Λογοτεχνίας. Ανάμεσα στην ελληνικότητα και την πολυπολιτισμικότητα.

Σύγχρονοι Ορίζοντες, 2002.

208 σελ.

ISBN 978-960-398-066-7